Dunk MC

Av knuttar, för knuttar

Ta motorcykelkörkort

Det finns en oslagbar frihet att köra motorcykel. Det är en helt annan frihet gentemot att sätta sig i bilen eller cykel. Du kan köra fort men fortfarande höra vinden svischa förbi. Vinden drar i dina kläder och solen skiner på dig. Nu började det närma sig sommaren och det är dags att dra fram hojen för årets första åk. Vill du också vara ute på vägarna och åka? Vi ger dig en snabbgenomgång om hur det går till när du ska ta motorcykelkörkortet.

Förr i tiden ingick motorcykelkortet när du tog körkortet. Nuförtiden, av säkerhetsskäl, behöver ta ytterligare ett prov och köra ännu en uppkörning innan du anses vara beredd att ta dig an vägarna.

Först så finns det olika klasser av motorcyklar. A1 och A2 är för mopeder och lättare motorcyklar som högst får ha en nettoeffekt på 35 kilowatt. Men vi vill ju köra riktiga hojar, så vi ska tala om A-kortet. Det ger dig behörighet att köra alla motorcyklar. Du måste ha fyllt 24 år innan du får ta A-kortet om du inte har haft A2-kortet i minst två år. Då sänks åldersgränsen till 20 år eftersom du redan är van att kontrollera mellanstora motorcyklar. Vill du köra fyrhjuliga motorcyklar måste du ha B-kortet från och med 19 januari 2013. Trehjuliga motorcyklar som har högre effekt än 15 kilowatt kräver A- eller B-kort.

  • Körkortstillstånd – det första du måste skaffa för att få börja övningsköra. Ansökan kommer att granskas av Transportstyrelser som kollar upp att du uppfyller alla krav för att få ta körkortet. För att få tillståndet kan det krävas att du gör en synundersökning och kanske till och med en hälsokontroll om du haft seriösa sjukdomar eller operationer. 
  • Teori – det som de flesta hatar mest när man ska ta ett körkort. Har du redan B-kortet har du kommit lång väg och behöver endast friska upp dina kunskaper men du får inte skippa teoriprovet för att du redan har ett körkort. Vill du få hjälp genom en trafikskola kan du ha rätt till studiemedel under tiden.
  • Övningskörning – dags att få prova köra! En handledare kommer att åka i en motorcykel bakom dig och dirigera dig genom handsfreetelefon eller ber dig köra en förutbestämd rutt. Du kommer att bära en väst som berättar för medtrafikanter att du övningskör. Handledaren är den som ses som förare fastän han eller hon åker på en separat motorcykel. Vill du övningsköra privat måste din handledare skaffa ett handledarbevis som måste bäras under varje lektion.
  • Riskutbildning – En specialföreläsning som man inte behöver ta vid vanlig körkort. Den här upplyser dig om farorna kring alkohol, trötthet och riskfyllda beteenden samt om hastighet och säkerhet. Du måste ha suttit med på båda delarna för att få rätten att köra teori- och körprov. Om du har gått riskutbildningen och söker körkort för en högre motorcykelbehörighet behöver du inte gå om utbildningen.

Efter det handlar det bara om att boka tider för uppkörning och teoriprov och hålla tummarna! Det finns intensivkurser för dem som vill snabba på processen. Snart kan du också glida ut på motorvägen och känna vinden!